|
|
KAPITEL 11 |
|
Personlighedens Udvikling |
|
|
|
|
1. Rubūbiyya-loven I
tidens løb gik det langsomt og med al tydelighed op for mennesket,
at verden ikke blot forandrer sig, men også udvikler sig hen imod
perfektion. Forandringerne er hverken tilfældige eller
uberegnelige. De går i én bestemt retning. Ved at forandre sig
viser verden sin sande natur: I løbet af processen, bliver det
implicitte eksplicit, og det skjulte kommer frem i lyset. Formålet
løber som en gylden og bindende tråd igennem universet.
Forandringernes progressive aspekt undgik ikke nogle tidlige
græske tænkeres opmærksomhed. Grækerne var et usædvanlig begavet
folkefærd, og deres frugtbare fantasi udforskede sindets og
materiens verden, helt uden at være hæmmet af traditioner og
vaner. Utrætteligt udviklede de stadig nye teorier og fremsatte
nye synspunkter. De forudsagde evolutionsteorien, ligesom de
forudsagde mange af tidens videnskabelige teorier. Det er den
moderne videnskabs fortjeneste, at den ved at anføre håndgribelige
beviser har opløftet tågede hypoteser til videnskabelige teorier
eller nærmest naturlove. Fysikken viser et billede af et univers,
der udvikler og udvider sig. Biologer beskriver i minutiøse
detaljer livets udvikling fra encellede dyre- og plantelignende
organismer (protozoer og protophytaer) til homo sapiens. Det er
sandt, at biologer med undtagelse af Lamarck forkaster formålet
som fremmed for videnskaben, fordi 'formål' ikke passer ind i
naturvidenskabens begrebsverden. Men for det menneske, der
fordomsfrit ser på verden, er formålet en kendsgerning; det er
videnskabens briller, der hinder nogle i at lægge mærke til det.
Ikke desto mindre står målet skrevet med store bogstaver i
naturens selv.
Vi forstår en ting, når vi kender dens formål. Intet omkring os
forbliver som det er i et bestemt øjeblik; det er under stadig
forandring og bliver forskelligt fra det, det er. Som regel er vi
langt mindre interesserede i, hvad en ting er, end hvad den bliver
til. Antag, at vi på en spadseretur møder en mand, der løber
hurtigt. Det er ikke ved at bestemme hans eksakte placering på et
bestemt tidspunkt, at vi forstår hans aktivitet, men ved at kende
hans hensigt og det mål, han styrer imod. Den fysiske verden
opfylder et formål, alt i mens den udvikler sig. Selv om den
fysiske verden ikke er bevidst om formålet, så er det ikke desto
mindre formålet, der bestemmer dens værdi og beriger den med nye
egenskaber. Formålet er positivt, konstruktivt og virker
objektivt. Vi kan sige, at verden er bestemt til at bevæge sig hen
imod og nå det mål, som Gud i Sin visdom har sat for den. Dette
gælder for det ydre univers. Det er anderledes med mennesket.
Da mennesket besidder et frit selv, kan det kun udvikle sig og
nå sin egen bestemmelse gennem sin egen fri vilje og sine
personlige anstrengelser. Mennesket kan ikke tvinges til at
udvikle sig, det må udvikle sig selv. Fordi mennesket vokser,
sammenlignes det i Koranen med en plante: Frøet spirer og
frembringer et ungt skud. Den spæde stilk vokser i højde og
drøjde. Den bliver et fuldt udvokset træ, der bærer frugt. Frøet
har opfyldt sin bestemmelse ved at reproducere sin slags.
Mennesket tager sin begyndelse i en befrugtet ægcelle. Efter
fødselen vokser det i højde og styrke, indtil det bliver voksent
og klar til at reproducere sig. Analogien kan ikke føres videre
end dertil. Mennesket har, når det har avlet børn, ikke opfyldt
sin bestemmelse. Dets bestemmelse er meget forskellig fra
plantens. Mennesket er ikke blot et redskab til at bevare sin art.
Dets krop har uden tvivl opfyldt sit formål, når den har avlet
børn, men mennesket besidder et selv, og dette selv avler ikke sin
lige. Det forplanter sig ikke. Koranen siger om det guddommelige
Selv, at "Han avler ikke afkom, ej heller er Han blevet avlet"
(112:3). Dette er også sandt for det menneskelige selv, der –
selv om det er uendelig lavere end det guddommelige Selv – har
mere til fælles med dette end med fysiske objekter eller dyr.
Selvets virke er kreativt, ikke prokreativt. Det skaber værdier,
og værdierne beriger og udvider dets natur og ophøjer det på
livets skala. Mens naturens evolution skrider frem under Guds
direkte kontrol og overvågning, deltager mennesket aktivt i sin
egen udvikling. Mennesket udvikler sig som et resultat af sit eget
frie valg og sine egne anstrengelser. Selvets udvikling er derfor
styret af love, der er forskellige fra de love, der gælder for
naturen. Mennesket kan ikke klare sig uden Guds hjælp og
vejledning, men disse tilbydes det i en form, der hverken
forringer selvets integritet eller bringer dets frihed i fare. Det
er overladt til mennesket at acceptere eller afvise den
guddommelige vejledning. Dīn indbefatter de principper for
opførsel, der leder mennesket til sit mål; men de gør det kun,
hvis de accepteres og efterleves frit og uden tvang.
Fra dette udgangspunkt er det klart, at udvikling er en lov i
verden. I Koranens sprog betegnes denne som Rubūbiyya-loven.
Denne lov slår fast, at Gud bærer universet og alt, hvad det
indeholder, fra et trin til et højere. Gud holder alle ting i gang
og virkeliggør deres latente evner. Det er et dynamisk univers, og
mennesket er det mest dynamiske væsen i det. I sådan et univers
vil der selvsagt være forskellige eksistenstrin. Rubūbiyya-loven
er afstemt efter hvert enkelt trin; men dens hensigt og mål
forbliver helt igennem upåvirket. Loven er universets
redningsplanke og garant for, at alting vil udvikle sig til sit
yderste. Den eneste undtagelse herfra er mennesket, der igennem
sin egen vilje kan sætte sig selv op imod den og misbruge sin
frihed ved at vælge at bevæge sig nedad i stedet for opad, at
krybe på jorden i stedet for at svæve i skyerne (7:176).
2. Selvudviklingens kurs
Evolutionsprocessen, der ses i den ydre verden, tager i
mennesket form af selvudvikling. Under hvilke betingelser skrider
selvudviklingen jævnt og uhindret fremad? Nogle betingelser er
fælles for udvikling generelt, andre gælder kun selvudvikling –
den mest spændende form for udvikling. Lad os først betragte de
generelle betingelser. Intet eksisterer isoleret og af sig selv.
Alting står i forbindelse med andre ting, og forbindelsen mellem
dem er ikke blot sameksistens, men også samarbejde. Udviklingen
afhænger derfor af tilstedeværelsen af og samarbejde imellem flere
faktorer. For at tage et konkret eksempel, kan et frø udvikle sig
til et træ. Dets vækst afhænger imidlertid af jordbunden, vand,
mineraler, luft og sollys. Alle disse faktorer skal ikke blot være
til stede, men også forekomme i et bestemt forhold til hinanden og
til frøet. Hvis frøet placeres i én potte, jord i en anden og vand
i en tredje, vil intet ske; men hvis frøet placeres i den rette
forbindelse med de andre ting, så de kan samarbejde, vil frøet
snart vokse og spire.
Også den menneskelige krop udvikler sig i nøje samarbejde med
de omgivende kræfter og objekter. Alle ting i verden er indbyrdes
afhængige af hinanden; de har brug for hinanden og hjælper
hinanden. Dette er endnu mere sandt med hensyn til menneskets
selv. Selvet kan kun udvikle sig i sociale omgivelser og i
vekselvirkning med andre frie selv. Selvet har brug for et samfund
i harmoni og samklang med sig selv. Det vokser i sammenhæng med
venskabelige relationer med beslægtede væsener, hvis sympati og
samarbejde er vigtige for dets vækst. Deltagelse i sociale
aktiviteter i det godes tjeneste, giver selvet en ny dimension.
Selvrealisering er kun mulig for mennesket i et samfund, et
samfund, der er baseret på retfærdighed og respekt for menneskelig
personlighed, et samfund, der er viet til opnåelse af højere
værdier. Et samfund, der favoriserer selvets vækst, er et samfund,
hvor hvert eneste menneske med glæde hjælper andre og er
taknemmelig for at modtage hjælp fra dem. Et samfund i splid
sætter det fysiske selv over alt andet. I et sådant samfund vil
hvert eneste menneske udelukkende tænke på sig selv og sine
personlige interesser. Han vil være konstant optaget af at
beskytte sit liv, sin ejendom og sine børn imod andre mennesker.
Biologiske motiver vil dominere sindet, og trangen til et højere
liv vil komme i anden række. I et samfund som dette vil det ikke
være muligt at forfølge det gode. Mennesket har brug for et
samfund, i hvilket alle medlemmer er bundet sammen af venskabsbånd
og animeret af venskabsånd. Troen på disse værdier er den første
forpligtelse for den, der tror på Gud. Koranen tilskynder
mennesket til at opbygge et samfund, i hvilket menneskene er
forenede i troen på Gud med det formål at opbygge et samfund, der
ikke sønderrives af interne spændinger og stridigheder:
Oh I troende! Frygt Allah, som det sig sømmer, og dø ikke på
anden måde end som gudhengivne. Og hold alle sammen fast ved det
bånd, der forbinder jer med Allah, og opsplit jer ikke. Husk i
taknemmelighed Allahs nådegaver, for I var fjender, og Han
forenede jeres hjerter i kærlighed, at I ved Hans nåde blev
brødre. (3:102-103)
Koranens umma er et sådant kultiveret og åndrigt
samfund. "Vi har gjort jer til et midtsøgende fællesskab"
(2:143). Dette er grunden til, at Koranen lægger vægt på
fællesskab og samliv og misbilliger munkevæsenet. Goethe bemærkede
engang, at karakteren ikke dannes i ensomhed, men i det pulserende
liv. Selvet svinder i ensomhed, men vokser og udvikler sig igennem
aktiv og vedvarende deltagelse i gruppeaktiviteter.
En harmonisk, fast sammentømret og integreret personlighed kan
kun tage form i et afbalanceret og solidarisk samfund. Menneskets
sind er skueplads for modstridende ønsker. Også samfundet bærer
kimen til uoverensstemmelser i sig, idet det består af individer
med forskellige og ofte modstridende lyster, interesser og mål. I
samfundet bør konflikter ikke løses ved at undertrykke én gruppe
og give en anden gruppe frit spil. Løsningen ligger i gensidig
tilpasning, i forsoning og i opdagelsen af en livsform, der
tilfredsstiller begge parter på rimelig vis. Balance og harmoni
bør karakterisere både individet såvel som samfundet. Hvorledes
kan den menneskelige personlighed blive harmonisk? Svaret er, at
det udelukkende kan ske, hvis den tager de guddommelige
egenskaber, asmā-ul-husnā (de smukke navne), til sig.
De guddommelige egenskaber repræsenterer hver for sig den
højeste grad af indefra virkende værdier og kvaliteter, der
kollektivt afspejler den højeste grad af harmoni. Hvis vi husker
på, at harmoni er en væsentlig betingelse for skønhed – nogle vil
endog gå så vidt som til at sige, at harmoni i sig selv er skønhed
– vil det stå klart for os, hvorfor ordet husnā bruges om
disse egenskaber. De er smukke, fordi de hver for sig står i
indbyrdes ret forhold til hinanden og derved udgør et harmonisk
hele. Husn må dog tages i en videre mening. Den betegner
ikke kun fysisk skønhed, men også moralsk skønhed. Harmoni er den
eneste modgift mod uoverensstemmelser og konflikt i selvet såvel
som i samfundet.
Der er i det mindste én markant forskel mellem selvets og
kroppens udvikling. Kroppen vokser ved at indtage nærende
substanser fra omgivelserne. Jo mere næring, jo bedre vækst.
Paradoksalt nok vokser selvet ikke ved at modtage, men ved
at give. Gavmildhed fremmer selvets vækst – nærighed
bremser det. Jo mere selvet giver ud af sine ressourcer, desto
rigere bliver det. Hvis mennesket tidligt erkender dette, vil det
ile de nødlidende til undsætning. Stolthed over rigdom vil vige
pladsen for glæde over gavmildhed. Mennesket vil tænke mere på,
hvad det kan give end på, hvad det kan beholde for sig selv.
Besidderinstinktet vil svækkes, og ønsket om gavmildhed vil
styrkes. Koranen priser dem, der lader andres interesser gå forud
for deres egne:
De troende foretrækker andre frem for sig selv, selv om de
(selv) lider afsavn. De, der ser bort fra egne begær, vil have
fremgang. (59:9)
Gavmildhedens diametrale modsætning er begæret, der i Koranen
59:9 omtales som shuh-un-nafs. Den begærlige er besiddende
og egoistisk. Den begærlige ønsker at tilrane sig alt godt inden
for rækkevidde og er ganske ufølsom over for andres behov. Antag,
at nogle mennesker er forsamlede ved en vandhane. De ved, at
vandstrømmen vil standse om en times tid. Hver enkelt er opsat på
at få fyldt sin beholder. Den begærlige baner sig vej gennem
mængden, skubber en andens beholder bort og sætter sin egen under
vandhanen i stedet. Han er ligeglad med, om andre må gå uden vand.
Det eneste, der tæller for ham er, at han selv får rigeligt med
vand. Begærlighed slår det menneskelige selv ihjel, og Koranen
advarer os om at være på vagt over for det snigende begær og
opfordrer os til at hjælpe alle – ikke bare slægt og venner.
Koranens syn er objektivt og universelt. Den går efter hele
menneskehedens vel – ikke kun en bestemt gruppes. Ifølge Koranen
vil kun det bestå, der gavner mennesket – hvem det end må være, og
hvilket land, nation eller gruppe det så end må tilhøre. Vi gør
godt i at reflektere over dette vers:
Han sender regn ned fra himlen, (der får) floderne til at
strømme og svulme op i deres lejer, og floderne fører skum (af
urenheder) med sig på overfladen. Fra de metaller, som
(menneskene) smelter i ilden for at støbe smykker og redskaber,
danner der sig lignende skum. Skummet forsvinder ud i den blå
luft; men det, der gavner menneskeheden, vil bestå. Således
tydeliggør Allah det sande og det værdiløse ved lignelser.
(13:17)
Sætningerne 'kun det vil bestå, der gavner menneskeheden'
og dens naturlige pendant 'kun de overlever, der virker til
gavn for menneskeheden', udgør de grundlæggende principper for
selvudvikling. Loven er ikke 'den bedst egnede overlever',
men 'den mest gavmilde overlever'. Med andre ord, så er kun
den mest gavmilde – ifølge Koranens fastlagte norm – egnet til at
overleve. De, der har taget Koranens sande ånd til sig, vil tage
afstand fra egoisme og vil vie deres liv i menneskehedens
tjeneste. Det er de virkelige muslimer.
Nationalisme og kolonialisme har været de dominerende kræfter i
Vesten i de seneste 2-3 århundreder. Det har avlet både snæversyn
og provinsialisme. Europæerne tænkte kun på deres eget land eller
eget rige. Nogle vestlige tænkere har dog tilskyndet deres
landsmænd til at arbejde for hele menneskehedens ve og vel. Vi
citerer en velformuleret passage fra Rashdalls The Theory of
Good and Evil:
"Man kan hævde, at idealet er, at jeg skal producere noget for
en anden og føle velvære derved; medens han til gengæld arbejder
for mit velbefindende og føler velvære derved." (Vol. II, p. 77)
I Briffaults Making of Humanity finder vi et
velformuleret forsvar for dette synspunkt:
"De egenartede midler og betingelser for menneskets udvikling
fordrer, at udviklingen ikke skal foregå på individuelt, men på
mellemmenneskeligt plan; således at hvert enkelt individs
udvikling er resultatet af denne økumeniske udvikling." (p. 260)
Videre siger han:
"Menneskehedens udvikling! Det er den byrde, der ligger på
menneskets udvikling, og det er den grundfæstede, nej barske
kendsgerning, som 'moralloven' er et vagt udtryk for. Det er
ikke altruismens bankende impuls, ingen tilskyndelse til
generøsitet for generøsitetens egen skyld, men en tung byrde,
der er lagt på menneskets udvikling af de ubøjelige vilkår, der
styrer den." (p. 261)
Et andet sted har han uddybet sit synspunkt yderligere:
"Målt med naturens målestok må en handling, der gavner
menneskets udviklingsproces, anses for at være god – ligesom en
handling, der har tendens til at hæmme, forsinke eller
modarbejde denne proces, må anses for dårlig. Det individ, der
er direkte part i denne udvikling, er fortjenstfuldt. Det
individ, der bevæger sig uden for udviklingsstrømmen, er
nytteløst – og det individ, der forsøger at bekæmpe
udviklingsstrømmen, er fordømt. Det er de moralske værdiers
naturlige, absolutte og aktuelle standard. Naturen værdsætter
ikke det mest hellige og godgørende liv, der ikke bidrager til
menneskelig vækst, nær så højt som en enkelthandling, der
permanent fremmer menneskeracens udvikling.... Den eneste
målestok for værdier som naturen tager i betragtning – ved at bevare
den for alle tider – er bidrag til fremme af en højere menneskehed."
(p. 352)
Individets virkelige interesser er ikke adskilt fra, men
sammenvævet med menneskehedens interesser. De er ikke
modsætninger, men identiske. Mennesket realiserer sig selv ved at
fremme menneskehedens interesser. Dette er den sandhed, som
Koranen forkynder. Den betragter 'hele menneskeheden som ét
fællesskab' (10:19). Den anerkender ikke skelnen mellem kaste,
race, tro eller farve. Menneskeheden udgør ét hele, én eneste, men
dog kompleks, helhed:
Jeres skabelse og jeres opstandelse er som blot et eneste
selv(s skabelse og opstandelse). (31:28)
Koranen omtaler Ka‘ba'en, den muslimske verdens centrum,
som 'en institution for hele menneskeheden' (5:100). Den
påstår, at individets velfærd afhænger af samfundets velfærd.
Muslimer opfordres til ikke kun at arbejde for det muslimske
samfund, men for hele menneskehedens ve og vel. Koranen efterlader
ingen tvivl om dette, og Whitehead siger i Adventures of Ideas
samstemmende:
"Det perfekte liv findes i mål, der rækker ud over individet."
(p. 373)
Mason skriver i Creative Freedom:
"Det enkelte individ udvikler sin egen personlighed ved at
tilfredsstille sine behov, og dets selvbevidste fortolkning af
sin ubevidste viden om sin rene, åndelige oprindelse, kan have
indflydelse på dets aktiviteter. Individet burde – som del af et
større fællesskab – dog kun engagere sig i sådanne aktiviteter,
der søger at udvide den kreative frihed til det yderste ved at
alle enkeltindivider presser deres kreativitet til dens yderste
grænse. Mennesket kan vende sig fra sin anden udvikling, mens
han samtidig holder fast ved den første. Mennesket kan derfor
være individuelt moralsk og umoralsk, når det handler som del af
et større fællesskab. De største personligheder forener de to
dyder." (p. 226)
Menneskehedens indbyrdes afhængighed er et gennemgående tema i
Koranen. Koranens vejledning til mennesket har dobbelt sigte: at
fremme individets såvel som samfundets ve og vel. Den, der
arbejder for menneskehedens bedste, arbejder samtidigt for sit
eget bedste. Dette syn er også fremsat af nogle store vestlige
tænkere, som f.eks. Kant:
"Handl således, at du behandler dig selv og ethvert andet
menneske som ligeværdige. Opfør dig som borger i et samfund, i
hvilket enhver borger betragter sin medborgers ve og vel som
ligeværdig med sit eget, og som behandles således af andre, i
hvilket enhver er både mål og middel, og i hvilket hver enkelt
ser sig selv drage omsorg for andre."1
Koranen går et skridt videre ved at sige, at 'de troende
foretrækker andre frem for sig selv, selv om der er fattigdom i
deres midte' (59:9). Julian Huxley, en stor videnskabsmand,
der ikke ser det som sin opgave at fremme religion, siger i
Religion without Revelation samstemmende:
"Jeg tror, at menneskets hele forpligtelse kan opsummeres
således: Mere liv for din nabo som også for dig selv. Og jeg
tror, at mennesket kan opfylde denne forpligtelse og gradvist
opnå sin bestemmelse, omend ikke uden rådvildhed, møje og
smerte. En religion, der har dette som sin centrale kerne og
fortolker den visionært – både med hensyn til de muligheder, der
står åbne for mennesket såvel som med hensyn til de
begrænsninger, mennesket er underlagt – vil være en sand
religion, fordi den har meget til fælles med livet; den vil
fremme livets vækst og vil selv vokse sammen med denne vækst.
Jeg tror på livets religion." (p. 113)
Huxley tror selvfølgelig ikke, at mennesket har behov for hjælp
af guddommelig åbenbaring. Han fastholder, at fornuft alene kan
sætte et menneske i stand til at forstå den sande sammenhæng
mellem sig selv og menneskeheden. Her oversimplificerer han
problemstillingen. Han kan ikke se, at ren intellektuel forståelse
af sandheden ikke er nogen garanti for, at vi altid vil følge den
vanskelige vej, han foreslår. Fornuften kan lede os til den
knejsende tinde, der udvider vor horisont; men åbenbaring giver os
styrke til at forblive dér og til at indrette vort liv i
overensstemmelse med vore visioner. Ovids berømte udsagn er
rammende: 'Video meliora proboque, deteriora sequor!' (Jeg ser den
rette vej, kender den god, men følger den slette!). Fornuften kan
udpege den rette vej for os; men den har ikke magt til at tvinge
os til at følge den. Åbenbaring supplerer fornuften. Den bekræfter
og udvider det syn, som fornuften giver os, og den opretholder og
vejleder os på den besværlige vej til vort mål. Åbenbaring
sammenkalder menneskene til et rigere liv og er kun for 'de
levende' (36:70).
Det, vi altid bør huske på, er, at livet er meget mere end
fysisk eksistens. Det er en fortløbende udvikling hen imod et
højere socialt, moralsk og intellektuelt udviklingsstade.
Mennesket nærmer sig dette stade ved at hjælpe sine medmennesker
til at gøre det samme. Hvis mennesket skubber samfundet fremad,
vil samfundet til gengæld skubbe mennesket, og de vil begge stige
mod det ønskede højere stade:
Oh I troende! Følg Allah og Hans sendebud, når han kalder jer
til det, der giver jer liv (og trivsel). (8:24)
Kort sagt, så er mennesket organisk forbundet med hele
menneskeheden. Det enkelte menneskes vitale interesser er bundet
sammen med menneskehedens interesser. Mennesket kan kun opfylde
sig selv ved at tjene andre mennesker og ved at sætte deres
interesser højere end sine egne. Mennesket kan kun realisere det
gode i sig selv ved at arbejde for det gode i almindelighed:
(De troende siger): "Vi bespiser jer alene for Allahs skyld
og ønsker hverken belønning eller tak fra jer." (76:9)
Mennesket tjener i virkeligheden sig selv ved at tjene andre.
Spørgsmålet om belønning melder sig overhovedet ikke:
Findes der anden belønning for ihsān end ihsān? (55:60)
De troende, der har viet deres liv til menneskehedens tjeneste,
holder rubūbiyya's døre åbne for alle og glæder sig
uforbeholdent over andres fremskridt:
De, der giver ud af deres ressourcer for Allahs sag (til gavn
for menneskeheden), og som ikke efterfølgende gør opmærksom på
deres gavmildhed eller krænker (modtageren), vil blive belønnet
af deres Rabb. De har intet at frygte eller være bekymret for.
(2:262)
De er lykkelige for at tjene andre og søger hverken rigdom
eller berømmelse:
Oh I troende! Gør ikke jeres omsorg værdiløs ved upassende
selvforherligelse og krænkelse (af modtageren) – som dem, der
giver ud af deres ressourcer for at blive set af andre, men som
hverken tror på Allah eller Den Sidste Dag. (2:264)
Således sagde Rasūl'en, hvis mission det var at kalde
menneskene til Rubūbiyya-ordenen:
Jeg beder jer ikke om belønning herfor. Min belønning er
udelukkende hos Verdenernes Rabb. (26:109)
Vi kommer nu til det afgørende spørgsmål: Er det virkelig
muligt for mennesket at ofre sine interesser til fordel for
almenvellets ve og vel? Mennesket er uden tvivl udstyret med
uegennyttige såvel som egennyttige impulser. Men egoismen, der
tilskynder mennesket til at beholde alle goder for sig selv, er
langt mere magtfuld end de sociale impulser. Desuden støtter
verdens visdom også egoistiske impulser. Få kan modstå umiddelbar
personlig gevinst. Mysticisme søger at styrke det uegennyttige
motiv ved at indgyde mennesket idéer så som at kroppen er
værdiløs, at alle sensuelle nydelser er syndige, og at verden er
gennemsyret af ondskab. De mener, at hvis mennesket er fuldstændig
overbevist om, at kroppen er en hindring for dets 'åndelige'
fremskridt, vil det ophøre med at bekymre sig om sine fysiske
behov. Koranen bifalder dog ikke denne form for verdensfjernhed.
Den behandler kroppen og verden med tilbørlig respekt. Den
fortæller os, at der ikke er noget syndigt i at besidde verdslige
goder og i at efterkomme fysiske behov. Den anerkender fuldt ud
det faktum, at det er muligt at have værdifulde erfaringer gennem
kroppen:
Mennesket tiltrækkes af de glæder, som hans hustru og børn,
hans ophobede guld og sølv, hans fuldblodsheste, hans kvæg og
jordbesiddelser (bereder ham). Det er denne verdens flygtige
goder; men det ypperligste hjem er hos Allah. (3:14)
Koranen tilskynder mennesket til at nyde denne verdens goder:
Sig: "Hvem kan forbyde det smukke og gavnlige, Allah har
skabt for Sine tjenere?" (7:32)
Mysticismen plæderer for undertrykkelse af egoistiske impulser
for at give plads for de uegennyttige impulser. Koranen er imod
dette syn og påbyder os at yde både det fysiske såvel som det
virkelige selv retfærdighed. Hvorledes kan disse to selvs
interesser forenes, og hvorledes kan mennesket få det bedste ud af
begge verdener? Det vil vi se på i næste kapitel.
|
|
|
|
|
|
1. Ifølge RASHDALL: The Theory of Good and Evil, Vol. I, p. 133. |
|
|
|
|
|