|
|
KAPITEL 13 |
|
Rubūbiyya-ordenens
Mål og Rammer |
|
Den Koranske Samfundsorden |
|
|
|
|
1. Rubūbiyya-ordenen i
samfundet Hovedformålet med den socio-politiske gruppering,
der omfatter Rubūbiyya-ordenen, er at give individet frit
spillerum til selvudvikling. Det grundlæggende princip er, at
individets værd sættes i fokus, og at gruppen eksisterer for at
gøre det muligt for individet at udvikle sig og udtrykke sig så
vidt det evner. Hovedvægten lægges på det personlige værd. Et
samfund baseret på disse principper vil bestå af frie individer,
der hver især beriger deres liv ved at arbejde for at alt liv
beriges, og som hver især bevæger sig fremad ved at hjælpe andre
til at gøre det samme. Et sådant samfund bør bedømmes ud fra,
hvorledes det løser de sociale, politiske og økonomiske problemer,
som alle menneskelige grupperinger står over for. Vi vil først se
på det økonomiske system, det gør sig til talsmand for.
2. Kapitalisme og Rubūbiyya-ordenen
Kapitalisme er det ældste af de økonomiske systemer. I tidens
løb er det blevet omgivet med et skær af ukrænkelighed. Menneskene
troede, at det var det eneste system, der var egnet til 'den
menneskelige natur'. De kunne ikke forestille sig, at et samfund
kunne trives og blomstre med noget andet økonomisk system. Den
industrielle og kommercielle revolution gav kapitalismen vind i
sejlene, og den nåede sit højdepunkt i det nittende århundrede. Da
kapitalismen blev gennemført til sin yderste grænse, blev dets
mangler åbenlyse og kunne ikke længere ignoreres. Kapitalismen har
uden tvivl visse fortrin, og den har hjulpet mennesket til at
skabe en civilisation og opnå højere levestandard. Kapitalismen
kalder nogle af de bedste kvaliteter frem i mennesket, så som
initiativ, opfindsomhed, kreativitet og ydeevne. Men dens
svagheder overgår dens fortrin, idet den lægger alt for stor vægt
på kapitalen og ikke yder en anden vigtig faktor retfærdighed:
arbejdet. Resultatet er, at størsteparten af udbyttet går til den,
der indskyder kapital, medens arbejderen må nøjes med en ussel
løn. Kapitalen har tendens til at ophobe sig på få hænder, medens
fattigdom er den største del af befolkningens lod. Denne ulige
fordeling af nationens rigdomme, der er en nødvendig følge af
kapitalismen, tolereres en tid, men vil før eller siden fremkalde
klassekamp og bane vejen for samfundets opløsning. Kapitalisme
bygger på to antagelser. Den første er, at mennesket har en
ukrænkelig ret til de besiddelser, det har erhvervet sig. Den
anden er, at samfundet kun kan blomstre, hvis det ikke blander sig
i den enkeltes økonomiske dispositioner. Kapitalisten sætter al
sin lid til laissez faire-doktrinen og anser privat ejendom for
ukrænkelig. Han fremfører, at hvad han tjener ved egen dygtighed
og indsats, udelukkende tilhører ham selv. Ingen kan gøre krav på
at få del heri. Han kan, hvis han synes, give noget eller det hele
til en anden; men ingen kan tvinge ham til at gøre det. Og han gør
intet forkert, hvis han beholder det hele for sig selv. Denne
holdning illustreres ved beretningen om Korah, der findes i
Koranen. Da han blev bedt om at give en del af sin enorme formue
til de fattige og trængende, svarede han lige præcis som vore
dages kapitalister: "Hvorfor skulle jeg? Dette er resultatet af
min egen indsats" (28:78). Koranen fortæller os, at manden
begår en stor fejl, hvis han tror, at hans formue ene og alene er
blevet til ved hans egen indsats:
Når ulykke rammer mennesket, anråber han Os (om hjælp). Når
Vi nådigt har beriget ham, siger han: "Dette opnåede jeg helt
ved egen hjælp." Nej! Det er en prøvelse (fra Os); men de fleste
ved det ikke. (39:49)
Kapitalistens største vildfarelse bliver åbenlys, når vi ser på
de omstændigheder, som produktionen af kapitalen afhænger af:
- Menneskets fysiske og intellektuelle evner.
- Uddannelse og oplæring.
- Muligheder.
- Flid.
Det er klart, at mennesket kun kan give sig selv æren for den
fjerde faktor: det arbejde, han lægger for dagen. Menneskets
naturlige evner er en gave fra Gud, som det ikke er kommet i
besiddelse af ved egen indsats. Han står i gæld til samfundet for
den uddannelse og oplæring, han har fået. Samfundet giver ham også
de muligheder, der skal til for at producere en formue. Følgelig
kan mennesket med rette kun gøre krav på den del af formuen, han
selv har produceret, dvs. resultatet af det arbejde, han har lagt
i det. Hans indsats giver ham ret til en del af den formue, han
har produceret, men ikke til den hele. Koranen siger dette klart:
Mennesket får ikke andet, end hvad det stræber efter. (53:39)
Hvis dette princip accepteres og efterleves i god tro, vil
konflikten mellem arbejdstagere og arbejdsgivere forsvinde, og
derved fjernes en alvorlig trussel imod den offentlige ro og
orden. Kapitalisten vil gladelig bruge den største part af sit
overskud til samfundets ve og vel, og arbejderne vil kunne leve i
økonomisk tryghed. Dette princip anfægtes af den kendsgerning, at
der er medfødte forskelle menneskene imellem, og at det er
urimeligt at behandle dem ens. De, der har større evner, kan med
rette gøre krav på en større del af nationens rigdom. Koranens syn
er, at et menneskes værd ikke afhænger af dets begavelse, men af,
hvad det yder. Alle mennesker er lige for Gud – uanset deres
indbyrdes forskelligheder. Kapitalisternes argumenter gjaldt kun,
så længe man mente, at intellektuelt arbejde havde større værdi
end manuelt arbejde. I dag tror vi på et spektrum af værdier.
Enhver form for arbejde er lige så værdifuldt som et andet
forudsat, at mennesket udfører det med liv og sjæl. Manuelt
arbejde har lige så stor værdi som intellektuelt arbejde.
Menneskenes indbyrdes forskelligheder giver hver enkelt sit helt
unikke særpræg. Hvor forskellige menneskene end måtte være
intellektuelt, kan de være lige værdige som mennesker, hvis hver
enkelt samvittighedsfuldt yder sit bedste. Det er i samfundets
interesse, at nogle mennesker har større evner på nogle områder
end andre. Ifølge Koranen er hensigten med denne forskel blandt de
forskellige individer at skabe en arbejdsdeling (43:32), og den
skulle ikke være grund til at skabe ulighed i samfundet og udsætte
forskellige grupper af mennesker for forskelsbehandling. Viden om,
at menneskene er ulige, burde ej heller forlede os til at slække
på vore bestræbelser for at højne den almene levestandard i
samfundet. Rubūbiyya-ordenen er forpligtet til at give
hvert enkelt individ mulighed for at udvikle sig. For den er hver
mands ret til at have spillerum til at udvikle sig hellig og
ukrænkelig.
Arbejdsdeling skal sikre den maksimale fortjeneste og indebærer
ikke, at den, der udfører det manuelle arbejde, er ringere end
den, der tager sig af det organisatoriske. En persons arbejde kan
uden tvivl være mere indbringende end en andens. Koranen har den
holdning, at en person, der tjener mere, ikke burde beholde hele
fortjenesten for sig selv, men burde give sin overflod til dem,
der på grund af manglende evner eller muligheder ikke tjener nok
til at tilfredsstille deres behov. Det ideelle samfund lægger mere
vægt på den gensidige hjælp end på individualisme. Det siges
tydeligt i følgende vers:
Allah har velsignet nogle af jer frem for andre med hensyn
til evnen til at tjene til livets underhold; men de, der er
velsignet (med overflod), giver ikke af deres overflod til deres
undersåtter for at dele ligeligt med dem. Vil de virkelig lade
hånt om Allahs velsignelser? (16:71)
'Guds velsignelser' indbefatter de fordele, som individet
nyder, og som ikke er opnået ved egen indsats, især dets medfødte
evner, uddannelse og andre muligheder. I taknemmelighed for disse
gaver, burde mennesket bruge sine ressourcer til at hjælpe dem,
der er mindre heldige, end han selv. Han burde opfatte sin rigdom
som en gave fra Gud, og han burde give udtryk for sin
taknemmelighed for Gud igennem velgørenhed. Vi burde alle leve som
medlemmer af en eneste familie, og vi er virkelig så at sige 'Guds
børn'. Faderen diskriminerer ikke imellem sine børn. Han elsker
dem alle lige højt. Gud er, som Koranen siger, verdenernes
Herre (1:2). Han drager omsorg for hvert eneste levende væsen
i verden. Begrebet 'én verden', der har udviklet sig i det seneste
årti, er blevet bebudet af Koranen for længe siden.
En nødvendig konsekvens af denne holdning er, at
produktionsmidlerne ikke burde ejes af en person eller gruppe, men
af alle i fællesskab. Koranen kaster værdifuldt lys over dette
punkt, som vi vil se i det næste afsnit.
3. Produktionsmidlerne
Jord er det vigtigste produktionsmiddel. Ønsket om at besidde
jord har vist sig at være en frugtbar grobund for stridigheder –
ikke kun mellem enkeltindivider, men også mellem nationer. Langt
de fleste krige er blevet udkæmpet for at erhverve landområder.
Stridigheder om retten til jord har ført til endeløse retssager.
Koranen fastslår kategorisk, at jorden tilhører Gud og tjener til
at give underhold til alle levende væsener. Privat ejendomsret er
således udelukket:
Han har skabt jorden til gavn for alle levende væsener. (55:10)
Jorden er kilden til at skaffe levebrød til både mennesker og
andre væsener:
Vi underholder (både) dig og dem, du ikke er forpligtet til at underholde. (15:20)
Dette understreges yderligere i et andet vers:
Derefter bredte Han jorden ud og frembragte vand og grøde, og
Han fæstnede bjergene, for at forsyne jer og jeres kvæg.
(79:30-33)
Det er således tydeligt, at jorden, ligesom vandet og luften,
varmen og lyset, er Guds gave til menneskeheden. Hvis et menneske
kræver ejendomsretten over dem, er det ensbetydende med, at han
påkalder sig lighed med Gud. Koranen fastslår klart:
Sig: "Tror I virkelig ikke på Ham, der skabte jorden på to
tidsperioder, og tilskriver I Ham ligesindede? Han (og ingen
anden) råder over verdenerne og opretholder dem. Han anbragte
høje, stabile bjerge på jorden og velsignede den. Og Han
tildelte den fire årstider for at dække alt det skabtes behov."
(41:9-10)
Ligesom en persons arbejdsindsats bestemmer hans retmæssige
andel af den producerede formue, skal hans andel i afgrøderne stå
i forhold til hans indsats. Havde det ikke været for forskellige
favorable faktorer, kunne hans indsats have været forgæves.
Koranen påpeger dette i det følgende vers:
Har I betragtet jeres såsæd? Er det jer, der får den til at
vokse – eller er det Os? Hvis Vi havde villet, kunne Vi visselig
have ladet den udtørre, så I ikke ville ophøre med at klage:
"Se! Vi er tynget af gæld og berøvet vort høstudbytte!" Har I
betragtet vandet, som I drikker? Er det jer, der lader det falde
ned fra skyen – eller er det Os? Hvis Vi havde villet, kunne Vi
(sagtens) have gjort den sur og fordærvet. Hvorfor er I ikke
taknemmelige? Har I betragtet ilden, som I antænder? Er det jer,
der får brændet til at vokse – eller er det Os? Vi har skabt det
som en påmindelse og til gavn for de trængende. (56:63-73)
Vi må derfor konkludere, at vi – ved at deltage i den
guddommelige Rubūbiyya-orden – deltager i en joint-venture
handel, i hvilken Gud indskyder kapitalen, og vi bidrager med vor
arbejdskraft. Vi kan kun gøre krav på den del af jordens afgrøder,
som vi har tjent ved eget arbejde og må overlade resten til Gud,
dvs. til samfundets vel. Muhammad Iqbal har udtrykt denne idé i
linjer af ufattelig skønhed, der oversat lyder som følger:
"Hvem giver næring til sæden i jorden,
som ingen lysstråle kan trænge igennem
Hvem rejser skyerne fra oceanets bølger?
Hvem driver den fejende vestenvind?
Hvis er jorden, hvis er solens lys?
Hvem har fyldt majskolben med perleagtige kerner?
Hvem råder over årstidernes skiften?
Godsejer! Jorden er hverken din eller min,
dine forfædre ejede den ikke, det gør ej heller hverken du eller
jeg."
- Bāl-i-Jibrīl (Gabriels vinge)
Koranen erklærer, at jordens afgrøder udgør 'underhold for
menneskeheden' (50:11). Den mindste ændring i naturens orden
kan berøve mennesket dets underhold:
Hvem kan skænke jer underhold, hvis Han vil tilbageholde det? (67:21)
Samme tankegang uddybes i følgende vers:
Lad mennesket betragte sin føde: Vi lader vandet strømme i
rigelige mængder. Vi kløver jorden i kløfter og får såsæd,
vindruer og nærende planter, oliventræer og daddelpalmer, tæt
bevoksede haver, frugt og grøntfoder til at vokse frem for at
forsyne jer og jeres kvæg. (80:24-32)
Koranen stadfæster ikke ejendomsretten til jorden, ej heller
til andre produktionsmidler. Dyrene æder så meget, som de har brug
for, og overlader resten til andre. Mennesket alene plages af
ønsket om at samle skatte og er stolt af sit forråd, hvorved han
beholder for sig selv, hvad han ikke virkelig har brug for:
Og hvor mange levende væsener er ikke i stand til at sørge
for deres eget underhold? (29:60)
Ønsket om at samle skatte er starten på den proces, der
kulminerer i det kapitalistiske system. Ved at give de rige
mulighed for at udnytte de fattige, har kapitalismen fyldt verden
med nød, had og gensidig mistro. Den har gjort verden til et sandt
helvede. Koranen udråber kapitalisterne til menneskehedens
fjender:
Giv dem, der samler skatte af guld og sølv og ikke giver dem
ud for Allahs sag, en advarsel om en smertelig straf den dag, da
der vil være lagt brænde på Jahannams bål. Deres pande, deres
sider og deres ryg vil brænde deri (og der vil blive sagt til
dem): "Dette er, hvad I har samlet til jer selv. Smag på det, I
pugede sammen." (9:34-35)
Kapitalismen appellerer til menneskets selviske motiver og
frister dem, der har ophobet skatte, til at give frit løb for
deres asociale tilbøjeligheder. Lad dem ikke glemme dommen, der –
med Koranens ord – med sikkerhed indhenter dem, der udnytter et
system, der er så skadeligt for menneskehedens interesser:
Lad ikke dem, der puger sammen, hvad Allah nådefuldt har
givet dem, tro, at det er bedre for dem. Nej! Det er værre for
dem. Det, de puger sammen, vil være som et reb om deres hals,
når deres regnskab skal gøres op. Allah er arving til himlene og
jorden, og Han er bekendt med alt, hvad I gør. (3:180)
Kapitalismen er en frugtbar grobund for menneskehedens
elendighed, og er derfor et inhumant system. Det vil ganske
sikkert blive afskaffet, når menneskene bliver mere oplyste og har
en klarere fornemmelse for deres virkelige interesser:
I er visselig dem, der er kaldet til at give ud af jeres
ressourcer for Allahs sag. De af jer, der (på gnieragtig vis)
ophober (rigdomme) og derved berøver andre deres underhold,
berøver i virkeligheden sig selv. Allah er rig og uafhængig, og
I er fattige. Hvis I svigter Allahs sag, vil Han sætte andre i
jeres sted, der ikke vil være som jer. (47:38)
Dette er også historiens dom. Koranen tilskynder os til at være
opmærksom på de nationers skæbne, der ophobede rigdom og vendte
sig bort fra de højere idealer. De blev erstattet af andre:
Hvor mange byer har Vi ikke udslettet, fordi (indbyggerne)
ikke var retsindige, og ladet andre folkeslag opstå i deres
sted? (21:11)
Mennesket har pligt til at gøre sit yderste for at tjene til
livets ophold. Det må beholde, hvad det finder nødvendigt og
overlade resten til sit samfund. Koranen siger ganske utvetydigt:
De spørger, hvad de skal give ud (til
gavn for andre). Sig: "Jeres overflod!" (2:219)
4. En overgangsperiode
Det kapitalistiske system kan imidlertid ikke afskaffes med et
pennestrøg. Det er velbefæstet som en væsentlig del af det moderne
samfund. Det vil tage tid at få det rykket op med rode og
erstattet af Rubūbiyya-ordenen. Det er et faktum, vi står
over for; men der er ingen grund til at fortvivle. Vi skal huske
på, at mennesket kun kan gøre fremskridt langsomt og gradvist. Så
længe mennesket bevæger sig støt i den rigtige retning, er der
ingen grund til utålmodighed. Det er ikke nemt at nå et højt mål.
Mennesket må arbejde hårdt og vente tålmodigt og tillidsfuldt på
den endelige succes. Koranen anbefaler os at gå forsigtigt frem i
denne sag uden at forhaste os eller handle uoverlagt. Den foreslår
forskellige forholdsregler imod ophobning af rigdomme på få
hænder. Renter, dvs. penge tjent ved hjælp af kapital, erklæres
ulovlige. Arveloven er udformet for at sikre en retfærdig
fordeling af en afdød persons formue imellem alle slægtninge.
Mennesket påbydes at være gavmildt over for forældre, slægtninge
og andre trængende, og at give alle mulige indrømmelser til sine
skyldnere. Derved sikres, at penge holdes i cirkulation. Kort
sagt, så anbefaler Koranen tiltag, der i sidste instans fører til
indførelse af Rubūbiyya-ordenen. Alle disse forholdsregler
er imidlertid kun gyldige i en overgangsperiode. Under
Rubūbiyya-ordenen vil hver enkelt være villig til at overdrage
samfundet, hvad han ikke selv har brug for til at tilfredsstille
sine basale behov. Rasūl'en var som overhoved for denne
orden den første til at vise ved praktiske eksempler, hvorledes
dette højere mål kunne nås. Han ophobede aldrig en eneste øre i
hele sit liv, ej heller ejede han noget som helst. Ved at følge
hans eksempel kan vi håbe på at gøre fremskridt hen imod det
perfekte mål. Hvad der er brug for, er en erkendelse af, at
Rubūbiyya-ordenen alene kan bringe fred, fremgang og lykke til
menneskeheden, og at den kan bane vejen for menneskets fremskridt
og udvikling. Når denne erkendelse er nået, vil det ikke være
vanskeligt at forvandle et moderne samfund til en Rubūbiyya-orden.
Der er allerede tegn på, at denne proces er begyndt:
Den lovede omvæltning vil ganske sikkert komme – det er der
ingen tvivl om; men de fleste mennesker tror det ikke. (40:59)
Den guddommelige handling, der fører til fremskridt, er ganske
sikkert på færde i menneskenes verden ligesom i naturens verden:
Han er den, Hvis Love opererer i himlene og på jorden, og Han
er vís og alvidende. (43:84)
Sammenfattende kan det siges, at Rubūbiyya-ordenen
tilskriver det menneskelige selv uendelig stor værdi og sigter
efter at skabe betingelser, i hvilke selvet kan udvikle sig frit
og gradvist opnå perfektion. Dette adskiller ordenen fra andre
systemer og ideologier. Vi skal ikke lade os vildlede af en
overfladisk lighed mellem en kommunistisk stat og et koransk
samfund. En kommunistisk stat er uden tvivl fri for kapitalismens
fejl, men den fungerer i kollektivets eller rettere partiets
interesse og er ikke interesseret i det enkelte menneske. Masserne
er blot råmateriale, som partiets ledere kan forme efter
forgodtbefindende. Koranen søger derimod at beskytte, bevare og
styrke det menneskelige selv. Denne intense optagethed af
individets værd adskiller islam fra kommunisme og totalitarisme. |
|
|
|
|
|
|
|