|
|
KAPITEL 17 |
|
Mennesket og Miljøet |
|
|
|
|
1. Mennesket og universet
Kun det, der gavner menneskeheden,
vil bestå. (13:17)
Dette vers, der blev citeret hen imod slutningen af sidste
kapitel, er tankevækkende, og vi vil få stort udbytte af et forsøg
på at trænge ind i og udforske dets bibetydninger. Her er et
troværdigt kriterium at bedømme menneskets aktiviteter ud fra. Kun
de aktiviteter, der fører til frembringelse af noget gavnligt for
menneskeheden, er værdifulde for den enkelte. Kriteriet rækker dog
langt videre end som så. I udviklingsforløbet var det kun de
varianter, der var stærke og i stand til at kæmpe for artens
videreførelse, der overlevede. Også den fysiske verden har
gennemgået en tilsvarende proces, der har varet i umindelige
tider, og er blevet til et sted, hvor mennesket kan leve og
oprigtigt forfølge menneskelige mål. Hvis jorden var blevet stadig
varmere eller koldere, ville mennesket for længe siden være
forsvundet. Som jorden er, trives mennesket på den, og dets
stræben efter at forstå den og kontrollere den er blevet rigt
belønnet. Nu giver mennesket sig endog i lag med at forandre sit
fysiske miljø for at kunne opløftes til et højere eksistensniveau.
Denne udfordrende holdning til det fysiske miljø er dog af
nyere dato. I mange år følte mennesket sig utilpas i verden.
Urmennesket troede sig selv omgivet af fjendtlige kræfter opsat på
at ødelægge ham. Han mente, at hans eneste chance for at overleve
bestod i at formilde og tilfredsstille disse kræfter, hvorfor han
personificerede og forgudede dem. Plaget af en følelse af
fuldstændig hjælpeløshed, mente mennesket, at det kunne frelse sig
selv ved at vække gudernes medfølelse. Mennesket søgte at
pacificere den rasende storm, den turbulente flod eller den
buldrende torden ved hjælp af metoder, han havde fundet effektive
i forsøget på at pacificere en ophidset nabo eller en rasende
fjende. Med stigende viden og erfaring blev dette primitive
verdenssyn erstattet af hedenskab. Hedningene følte sig mere sikre
i verden og mente det endog muligt at kontrollere den. Menneskets
første naive forsøg på at kontrollere den fysiske natur tog form
af magi og hekseri. Senere tog de mere avancerede hedninge afstand
fra magien og stolede på deres intellekt for at forstå naturen.
Den gamle tro på, at den fysiske natur var uvenlig og fremmed
for mennesket levede fortsat og farvede de største hedenske
filosoffers tænkning. Platon troede blindt på fornuften og fandt,
at materiens verden kom til kort over for de perfekte idéer og
former, som fornuften kunne fatte. Han opfattede den fysiske
verden som fattig og som en bleg kopi af den virkelige verden. Han
så på den fysiske verden med stor foragt og som ikke andet end en
skygge af virkeligheden. Han mente, at filosoffen burde fordybe
sig i at betragte de evige idéer og former. Platonismens
verdensfjerne anstrøg fremstod i fuldt udviklet form i
neoplatonismen, kilden til alle former for mystik. Den sande
mystiker ser sine fysiske omgivelser som hovedsagelig onde, og
hans største bekymring er at tage afstand fra dem og tage alle
forholdsregler for ikke at blive besmittet af dem. Han søger ikke
frelse ved hjælp af den fysiske verden, men ved at undgå kontakt
med den. Mystikerne tilslutter sig også Platons videnskabsteori.
Platon mente, at sanserne er vildledende, og at viden erhvervet
gennem sanserne er upålidelig. Sansning kan ikke føre til sand
viden; i bedste fald kan den frembringe meninger. Fornuft er den
eneste kilde til sand viden. I stedet for at observere naturen,
skulle vi rette vort blik mod den transcendentale virkelighed.
Mystikeren afsondrede sig for at kunne hengive sig til
meditation og refleksion. Opslugt af sig selv var han lige så
ligegyldig over for samfundet som over for naturen. Mystikeren var
kun lidt – eller slet ikke – interesseret i sociale relationers
problemer. Et samfundssystem var lige så godt eller nærmere lige
så dårligt for ham som et andet. Tanken om at gøre livet mere
fornøjeligt og behageligt for menigmand appellerede overhovedet
ikke til mystikeren. Det ideelle liv var for ham eneboerens liv.
Han ønskede forbindelse med Det Absolutte og ænsede ikke hverken
den fysiske eller den sociale verden. Med den ekstreme
subjektivitet var det ham ubehageligt at blande sig med andre
mennesker og samarbejde med dem for at forbedre livsbetingelserne.
Social højnelse kunne ikke få selv den mindste gnist af interesse
til at fænge i hans sind, optaget som mystikeren var af
verdensfjerne anliggender. Det faldt ham ikke ind, at han ved at
forstå naturen og ved at lære at kontrollere dens kræfter kunne
gøre langt større fremskridt i selvudvikling og selvforståelse.
Mystikeren kunne ikke se, at han ved at få viden om naturen kunne
få viden om sig selv også. Man kan ikke forstå mennesket og dets
potentiale, hvis man studerer det i afsondrethed.
For at forstå mennesket må vi studere det i dets rette fysiske
miljø. Det er i det nære samspil med naturens verden og samfundet,
at det menneskelige selv åbenbarer sig i hele sin herlighed.
Menneskets iboende potentiale kan kun virkeliggøres i kampen for
at overvinde naturens kræfter. Den såkaldte 'spirituelle'
udvikling, der er alle religioners mål, giver ingen mening, hvis
den adskilles fra den fysiske og mentale udvikling. Mennesket er
en organisme, og den ene side af en organisme kan ikke udvikles på
bekostning af andre sider. Mennesket skal udvikles som en helhed.
Mennesket betaler en høj pris, hvis dets udvikling har slagside.
Mennesket må gøre fremskridt på alle fronter – fysisk, mentalt og
moralsk – og kun således kan dets personlighed udvikle sig.
Mennesket kan kun bane vejen for fremskridt, hvis det gør verden
til et bedre sted at leve ved at skabe en social organisation, der
giver fuldt råderum for frihed og udvikling. Det er her,
mystikerne har fejlet. De havde kun en snæver synsvinkel. Stærkt
optaget af rent 'spirituelle' anliggender opstået i deres egen
fantasi, men uden hold i virkeligheden, fattede de ikke den
dynamiske relation til deres omgivelser. De burde have stræbt
efter viden om mennesket i og i forhold til universet.
Et isoleret menneske er næsten ikke menneskeligt. Kun, hvis det
kommer i kontakt med sit fysiske miljø og med sine medmennesker,
vil det kunne opnå sin fulde udvikling.
2. Koranen om mennesket og naturen
Koranen sætter mennesket i et meningsfyldt forhold til naturen.
For at forstå betydningen af denne opfattelse, må vi sammenligne
den med to andre opfattelser, der hårdnakket forsvares af nogle
moderne tænkere. Ifølge en af disse, er naturen så afgjort
fjendtlig over for mennesket og finder en djævelsk fornøjelse i at
ødelægge dets ædleste foretagender. Hardy og Schopenhauer havde et
dystert livssyn og mente, at mennesket kun kunne finde fred, hvis
det ophørte med at eksistere. Den anden holdning synes mere
forenelig med moderne forskningsresultater. Ifølge den er naturen
fuldstændig ligegyldig over for mennesket og dets idealer. Den er
simpelthen ligeglad med, om mennesket har succes eller fejler.
Menneskets historie kan vel vise sig at være en kortvarig episode
i den kosmiske udvikling. Jorden kan blive ved med at dreje rundt
om solen i lange tider efter at mennesket er forsvundet fra dens
overflade.
Modsat disse to holdninger præsenterer Koranen naturen som
venligsindet over for mennesket, lydhør over for dets intellekt,
og sympatisk over for dets moralske bestræbelser. Både naturen og
mennesket er skabt af en vis og god Gud, og i princippet er der
ingen konflikt imellem dem. Mennesket kan kun udvikle sig ved
hjælp af naturen. Denne hjælp kan det få, forudsat det erhverver
sig viden om naturen og bruger den for at nå sin bestemmelse i
lyset af den guddommelige åbenbaring. Den viden, der her refereres
til, er den videnskabelige viden. Den eneste måde, hvorpå
mennesket med fordel kan studere naturen, er den videnskabelige
måde. Udstyret med videnskabelig viden kan mennesket bøje naturen
i sin tjeneste. Det kan få naturens kræfter til at tjene
mennesket. Denne sandhed har Koranen udtrykt metaforisk:
"Malā'ika (kosmiske kræfter) bøjede sig for Adam (mennesket)"
(2:34). Mennesket indtager, som det citerede vers viser, en
privilegeret stilling i den fysiske verden, og det er dets skæbne
at skulle herske over den:
Allah har stillet solen og månen, der uudtrætteligt følger
deres bane, ligesom også natten og dagen til jeres rådighed.
(14:33)
Og Han har underlagt jer alt, hvad der er i himlene og på
jorden som en gave fra Ham. Heri er der visselig tegn for de
eftertænksomme. (45:13)
Hvis vi reflekterer over den fysiske verden, kan vi se, at den
regeres af uforanderlige love, og ved at opdage disse love kan vi
underlægge os alt i den og lade dem tjene vore formål. Menneskets
skæbne ligger ikke i at vende sig bort fra naturen, men i at lade
den adlyde sin vilje.
Den fysiske verden, hævder Koranen, er ikke en skygge eller
maya. Den er virkelig og ikke kun et fænomen. "Og Vi skabte
ikke himlene og jorden og alt, hvad der er derimellem, uden mål og
med" (38:27). De, der nægter at opfatte den sete verden som
virkelighed, tager fejl. "Det er blot noget, som de vantro
forestiller sig" (38:27). Det er disse mennesker, der
betragter verden som en illusion. Hvis den er en illusion, betyder
det, at der ikke er nogen mening med denne verden. Islam tager
afstand fra denne holdning som falsk og kufr. Koranen
siger, at universet blev skabt bil haqq, som betyder, at
den er sand og har et formål. "Allah skabte himlene og jorden
med haqq" (29:44). Det er de troende, mu'min'ernes
pligt at granske sandheden, der ligger spredt ud for deres øjne.
"Deri er der visselig tegn for de troende" (29:44). Vi
lades ikke i tvivl med hensyn til universets virkelighed. Det er
ikke (som hinduerne tror) Rama's1
leela, et stykke legetøj, som Gud fornøjer sig med en stund,
ej heller er det en brahman's2 drøm. I
ingen af disse tilfælde ville den have en alvorlig mening og ville
forsvinde ud i den blå luft, når Gud vågner op eller vender sig
til alvorsfuldt arbejde. Koranen forkaster disse holdninger som
falske:
Vi skabte ikke himlene og jorden og alt derimellem af lutter
tidsfordriv. Vi skabte det med haqq; men de fleste forstår det
ikke. (44:38-39)
3. Viden
Koranen skelner mellem to former for viden – (sanse)erfaring og
(begrebs)erkendelse. Igennem erfaring bliver vi opmærksom på og
forholder os til den del af de fysiske omgivelser, der lige for
øjeblikket står i centrum for vor interesse. Erkendelse løfter os
op over omstændeligheden i de konkrete fakta og lader os erkende
den sammenhæng og harmoni, der ligger i verdens mangfoldighed. Den
begrebslige ramme, vi bygger op, ligger langt fra den virkelige
verdens rige, levende og konkrete virkelighed, og alligevel giver
den os indsigt i, hvorledes naturen virker, så vi kan få mere
kontrol over den. Det skal bemærkes, at begge former for viden har
deres oprindelse i sanserne. Ifølge Platons videnskabsteori kan
fornuften opnå viden om det virkelige uafhængigt af sanserne.
Koranen anerkender fuldt ud den rolle, som sanserne spiller i 'det
at lære at kende'. Ifølge Koranen benytter sindet (fu'ād)
sig af viden fra de data, som sanserne giver.
Vi kan se, at Koranens holdning ligger tæt op ad den empiriske
videnskabsteori, hvis den da ikke er identisk dermed. Koranen
opfordrer mennesket til at bruge sine sanser og observere naturen
med klogskab. Det er det første skridt til at kende naturen og
dens virken:
Støt dig ikke til formodninger slet og ret. Du skal visselig
aflægge regnskab for alt hvad du har hørt, alt hvad du har set,
og alt hvad du har i dit hjerte (fu'ād). (17:36)
De, der ikke gør brug af deres sanser og mentale kræfter,
synker til det dyriske stade. "Mange fastboende og nomader
lever et liv, der fører dem lukt i Jahannam" (7:179).3
Grunden hertil er, at "de har hjerter, men forstår ikke. De har
øjne, men ser ikke. De har ører, men hører ikke" (7:179).
Resultatet er, at de ophører med at være rationelle væsener.
"De er (åndssløve) som kvæg – nej endnu værre: fuldstændig
vildfarne" (7:179).
I skarp kontrast til sådanne mennesker står dem, der
reflekterer over Guds skabelse, for de ved, at "I skabelsen af
himlene og jorden og i nattens og dagens skiften er der visselig
tegn for de indsigtsfulde" (3:190). Det er de mennesker,
"der stående, siddende og hvilende ihukommer Allahs Lov og
reflekterer over himlenes og jordens skabelse" (3:191). Når de
reflekterer over naturens storhed, bevæges de dybt og udbryder:
"Rabb! Du har ikke skabt alt dette forgæves " (3:191). Når de
nærmer sig naturen med en troendes (mu'min) holdning, føler
de i deres inderste, at den har både en mening og et formål. Med
deres intellektuelle ærlighed kan de ikke andet end indrømme, at
der sker ting i naturen, som er uforståeligt for dem i forhold til
deres nuværende vidensniveau. Med ydmyghed tilstår de, at de ikke
ved, men er overbevist om, at hvis de vedholdende søger mere
viden, vil de en dag forstå meningen med også disse ting.
Mennesker, der ikke har denne overbevisning, lever "i en form
for Helvede" (3:192), og det sørgelig er, at "ingen kan
hjælpe dem" (3:192).
Koranen taler om dem, der studerer naturen og forsøger at
opdage de love, der styrer dem som "mænd af viden og indsigt",
idet den siger: "I himlene og på jorden er der visselig tegn
for de troende" (45:3). I deres søgen efter viden anspores de
troende af deres imān:
I jeres egen skabelse såvel som i skabelsen af alle væsener,
der er spredt (ud over jorden), er der tegn for de overbevist
troende. (45:4)
De ved, at:
Nattens og dagens skiften, det underhold, som Allah sender
ned fra himlen for at vække den døde jord til live, og vindenes
omskiftelighed er tegn for de indsigtsfulde og vidende. (45:5)
Rasūl'en får at vide:
Dette er Allahs tegn, som Vi reciterer for dig med haqq. (45:6)
Imān
på Gud er ikke en følge
af rent logiske argumenter; den udspringer af den direkte erfaring
af orden, harmoni og skønhed i naturen. Koranen siger, at dette er
de synlige tegn på et usynligt væsen:
Hvad andet end Allah og Hans tegn vil de da tro på? (45:6)
Ifølge Koranen har imān på Gud to kilder. Granskning af
naturens ydre verden og af mennesket selv leder os til den magt,
der manifesterer sig i begge. Ved at insistere på, at naturen er
vejen til Gud, stadfæster Gud gyldigheden af den såkaldte
"naturens religion." Den tilføjer imidlertid, at imān
fremkaldt af betragtning af naturen, bør styrkes af åbenbaring.
Det er sammenløbet af de to strømme af indflydelse, der resulterer
i mu'min'ens imān. Den vantro, kafir'en, er
en, hvis sind er goldt, fordi det ikke er blevet overrislet af
hverken den ene eller den anden strøm. Imān er ikke et
passivt samtykke til et dogme. Det er den levende sans af Guds
Lov, der får hver eneste fiber i kroppen til at vibrere i harmoni
med universets uendelige iboende kræfter. Når imān virkelig
udtrykkes i en livsform, og når den inspirerer og præger
menneskets liv og levned, betegnes den taqwā i det koranske
sprog. Mu'min'en bevæbnet med imān og taqwā
kan modstå enhver destruktiv kraft:
I nattens og dagens skiften og i alt, hvad Allah har skabt i
himlene og på jorden, er der visselig tegn til mennesker, der
følger Allahs Love og som ønsker at blive beskyttet imod
destruktive kræfter. (10:6)
Ved at henlede vor opmærksomhed på den stjerneklare
himmelhvælving over os, tænder Koranen en følelse af uendelighed i
vort sind. Ved at betragte himmelen betragter vi det uendelige.
Deri ligger en værdifuld erfaring af høj karat, bestående af
nysgerrighed, undren og ærefrygt samt følelser af ophøjethed og
skønhed. Hvem ved, om der ikke er liv og fornuft i nogle af de
talløse galakser i det uendelige rum:
Og blandt Hans tegn er skabelsen af himlene og jorden og de
levende væsener, Han har spredt ud over dem. Og Han har magt til
at samle dem, når Han ønsker det. (42:29)
4. De lærde
Vi har set, at Koranen lægger stor vægt på erhvervelse af
viden. Vi har også bemærket, at Koranen hverken bruger udtrykket
'viden' om noget, som intellektet selv producerer, eller om
sansedata sammenlagt, men om resultatet af vekselvirkningen mellem
sanserne og intellektet. Vi kan nu spørge, hvem Koranen betragter
som de 'lærde' (‘ulamā). Følgende vers kan lede os på
sporet:
Ser du ikke, at Allah sender vand ned fra himlen, hvorved Han
producerer frugter af forskellige farver. Nogle bjerge får et
anstrøg af hvidt og rødt i flere nuancer, andre bliver
ravnsorte. Også mennesker og dyr og kvæg får diverse anstrøg.
Det er ‘ulamā'erne, de vidende blandt Hans tjenere, der fyldes
af ærefrygt og undren (når de reflekterer over storslåetheden i
skabelsen og de love, der styrer den). (35:27-28)
I disse vers finder vi en tydelig henvisning til
naturvidenskaben. De lærde er derfor dem, der har erhvervet sig
viden om disse naturfænomener, dvs. det er dem, man i dag kalder
videnskabsmænd. Arbejdsområdet for ‘ulamā'en er videnskaben
om mennesket og naturen. Det er tydeligt, at 'den muslimske
‘ulamā' for længe siden har opgivet det, de burde studere for
i stedet at bruge deres klare intellekt på langt mindre vigtige
sager. Opslugt af sager om ritualer og ceremoniel, der tilhører en
institutionel religion (snarere end dīn), har de ikke
kunnet afse tid til at observere og studere naturen, som Gud har
befalet dem. I stedet for at strejfe om i hele naturens udstrakte
verden har deres sind bevæget sig i en snæver cirkel med det
resultat, at det har mistet sin kraft og smidighed. Det er på høje
tid, at de vender deres opmærksomhed til de rigtige
studieobjekter: Guds tegn og vidundere, de forskellige
naturfænomener og det menneskelige sind:
Og Vi vil vise dem Vore vidundere i horisonten og inden i
deres eget selv, indtil det vil stå klart for dem, at det er
haqq. (41:53)
Vor imān vokser sideløbende med vor viden. Efterhånden
som naturens skjulte orden og harmoni åbenbares for os, tror vi,
at Koranen indeholder sandheden. Vi tror, at "Han, der kender
himlenes og jorden hemmeligheder, har sendt den (Koranen)" (25:6).
Vi burde derfor reflektere over "Hans tegn, som de viser sig i
anfus (det menneskelige selv) og i āfāq (den fysiske verden)"
(41:53) for at få en klar indsigt i Hans skabelseslov. Jo
tættere vor kontakt med naturen, jo dybere vor indsigt i de
guddommelige love, der leder universet på sin vej til sit mål.
Man kan indvende mod dette, at det synspunkt, vi har fremført,
ikke er andet end naturalisme med et stænk teisme. Ved at opfordre
‘ulamā'erne, der er 'gejstlige', til at engagere sig i
videnskabelig forskning, beder vi dem opgive deres område, der er
'religion' og gør dem til videnskabsmænd slet og ret. Hvis der
virkelig var tale om 'religion', ville det være ugudeligt at bede
de 'gejstlige' gå ind i videnskabelig forskning; men islam er ikke
en 'religion', men dīn, og dīn er en harmonisk
blanding af verdslige og guddommelige anliggender. At erobre
naturens kræfter og bruge dem i menneskehedens tjeneste i
overensstemmelse med varige værdier nedfældet gennem åbenbaring,
er dīn. Man må beherske naturens kræfter, før man kan bruge
dem til noget som helst godt. Videnskab er ikke kun dīn's
allierede, men også dens forudsætning. Hvis personer, der
påberåber sig at være lærde udi dīn er fremmede over for
dens ånd og er tilfredse i deres uvidenhed med hensyn til
videnskabelig viden, kan de ikke tjene dīn's interesser. De
burde lade videnskabens vinde blæse frit gennem deres sind.
Videnskabelig lærdom vil fordybe deres indsigt i dīn, idet
det er videnskaben om "Guds tegn og vidundere." Denne
betydningsfulde koranske sætning betyder, at viden om tegnene –
naturen – er optakten til viden om Gud, som de peger hen imod.
Dette vil kun være muligt, hvis den grundlæggende
(fremherskende) opfattelse af islam forandres og tages ud af
'religions' område. Dette opfatter vore ‘ulamā'er
uheldigvis som irtidād, apostasi. Lad os derfor gå videre.
Med hensyn til nationer, der har vundet herredømme over
naturens kræfter, men som ikke bruger dem i lyset af den
guddommelige lov – de varige værdier – kan ej heller de undgå den
dom, der venter dem. Koranen siger herom:
Vi har visselig givet (fortidens nationer) anseelse og magt,
som Vi ikke har givet jer, og Vi har givet dem ører og øjne og
hjerter; men deres hørelse, syn og forstand gavnede dem ikke,
fordi de forkastede Allahs åbenbaringer. Og det, de så spottende
afviste, hændte (på Dommedag). (46:26)
Hovedpunkterne er:
- Mennesker optaget af at forstå og kontrollere naturens
kræfter og at forme deres liv i overensstemmelse med den
guddommelige lov, er mu'min'er og muttaqi'er. De
nyder lykken i dette liv og vil også kunne nyde den på det næste
livsstade.
- De, for hvem det lykkes at erobre naturen, men som bruger
deres kræfter i modstrid med den guddommelige orden, vil have
midlertidig succes i dette liv, men har intet at håbe på for
fremtiden.
- De, der vender sig bort fra naturen og ikke gør forsøg på at
forstå eller erobre den, kan ikke opnå menneskelig status. De
vil leve et liv i nød og trængsel i denne verden og deres vej
til fremskridt i den næste verden vil være blokeret, for:
Den, der er blind her, vil (også) være blind i det
Hinsidige og fuldstændig på vildspor. (17:72)
At erobre naturens kræfter og bruge dem til gavn for
menneskeheden i overensstemmelse med Guds Lov, som Han har
åbenbaret – og derved udvikle sit eget selv, er selve essensen af
islam. Dette, og alene dette kan sikre et smukt himmelsk liv i
denne verden såvel som i det Hinsidige. Denne livsform kaldes
dīn.
|
|
|
|
|
|
1. Rama er en indisk sagnkonge og inkarnation af den højeste gud, Vishnu, verdens
herre. (overs.)
2. Brahman
er et medlem af præstekasten, den højeste indiske kaste. (overs.)
3.
Se kap. 5, note 3. (overs.) |
|
|
|
|
|