|
|
KAPITEL 7 |
|
Den Guddommelige Lov |
|
|
|
|
1. Gud som diktator
Mennesket har opfattet Gud på forskellig vis på forskellige
stadier af sin mentale udvikling. Det primitive menneskes umodne
antropomorfistiske opfattelse af Gud står i direkte modsætning til
nutidige tænkeres abstrakte gudsopfattelse. Vi kan imidlertid ikke
på basis af dette argumentere med, at Guds eksistens udelukkende
eksisterer i menneskets sind. Vor opfattelse af verden har
gennemgået lignende forandringer. Den vilde så verden som
legeplads for lunefulde ånder, medens den moderne fysiker
analyserer den ind i uendelige rækker af flygtige hændelser
grupperet på forskellig vis. Mange verdensopfattelser ligger
imellem disse to ekstremer. Ingen ville dog næppe for alvor gå ind
for en anskuelse af verden som en ren subjektiv idé. I begge
tilfælde er vi vidne til opfattelsen af en objektiv virkelighed.
Med den gradvise udvikling af sin viden og sine mentale kræfter
bringer mennesket sine idéer i nærmere kontakt med den eksterne
virkelighed. Menneskets møde med verden såvel som med Gud er
direkte og umiddelbar. Mennesket tror instinktivt, at begge
eksisterer uafhængigt af ham selv. I begyndelsen er hans
opfattelse af Gud lige så ufuldkommen og mangelfuld som hans
opfattelse af verden. Måske vil han aldrig opnå en absolut
fuldkommen opfattelse af hverken Gud eller verden, og dog er hans
bestræbelser i den retning vedvarende og aldrig forgæves.
Åbenbaringen hjælper os til at forme vor forestilling om Gud i
henhold til vore behov på det intellektuelle og moralske plan.
Åbenbaringen vil hjælpe os til at fatte denne idé fuldstændigt,
hvis vi først beskæftiger os med en opfattelse, der førhen var
generelt accepteret og som stadig farver vort mentale udsyn.
I århundreder levede menneskene i monarkier. Da de aldrig havde
kendt nogen anden form for politisk organisation, troede de
selvfølgelig, at anarki og lovløshed var det eneste alternativ til
monarki. Konger var sædvanligvis tyranniske, undertrykkende og
lunefulde. Hvis en konge blev offer for sine undertrykte
undersåtters vrede, blev han ofte erstattet af en tyran, der kunne
være meget værre. Mennesker, der voksede op under disse forhold,
forbandt selvfølgelig magt med egenrådighed og lunefuldhed. Da de
troede, at Gud var almægtig, troede de også, at Han var mere
egenrådig og lunefuld end nogen jordisk konge, og at Hans
handlinger var lige så uansvarlige som en diktators. Kort og godt,
så blev Gud opfattet som en glorværdig konge – eller rettere som
en overdimensioneret diktator. Han skilte sig udelukkende ud fra
de jordiske diktatorer ved at have større magt. Umodne mennesker
imponeres af magt, især når den bliver brugt til at tilfredsstille
et forbigående lune. De mener, at Gud ødelægger enhver, god eller
dårlig, blot for at demonstrere Sin absolutte magt. Disse
mennesker var mest optaget af at formilde Gud, og dog var de ikke
i stand til at udtænke en plan, der altid ville kunne
tilfredsstille et så yderst lunefuldt væsen. Intet under, at
menneskene følte sig hjælpeløse. De opgav håbet om, ved fornuftens
hjælp, at finde frem til et livssyn i overensstemmelse med Guds
vilje, fordi de troede, at Gud handlede vilkårligt, og at fornuft
ikke havde nogen indflydelse på Hans handlinger.
Mennesket frygtede uden tvivl sådan en Gud; men de kunne
umuligt hverken elske eller respektere Ham. Denne forestilling om
Gud opmuntrede ikke til at søge en bedre måde at leve på eller at
forstå den verden, de levede i. Der kunne ikke være ét livssyn,
der var bedre end andre, fordi den selvsamme handling sommetider
ville behage ham og til andre tider ville fremprovokere hans
vrede. De så, hvorledes en pludselig indskydelse kunne få en
despot til at straffe den, der havde gjort ham store tjenester, og
belønne den, der havde været genstridig. Der kunne heller ikke
være tale om at forsøge at forstå en verden, der var opstået på
vilkårlig vis. Den kunne ikke rumme hverken lov eller orden,
mening eller fornuft. Den kunne højst være skueplads for
tilfældige handlinger, der hverken kunne forudsiges eller
kontrolleres. Dette er, hvad forestillingen om Gud som en absolut
despot, indebærer; en forestilling, der fuldstændig dominerede det
primitive menneske.
Med stigende viden og de mentale evners vækst, kunne den
velordnede rækkefølge i begivenhederne omkring mennesket ikke
undgå at imponere det. Gradvist opdagede mennesket de love, der
styrer naturens hændelser i den ydre verden. Langt senere vendte
mennesket blikket mod den indre verden og opdagede derved den
harmoni, der ligger bag den indre erfaring. Mennesket er
imidlertid langt mere konservativt, når det drejer sig om
religion. Denne urgamle forestilling om Gud spøger stadig i
religiøse menneskers bevidsthed og slører deres syn. Det er nu vor
opgave at frigøre os for denne forestilling og i stedet acceptere
de idéer, der præsenteres af den guddommelige åbenbaring i
Koranen. For at forstå denne nye idé, er det imidlertid nødvendigt
at gøre sig nogle tanker om den guddommelige vilje. Guds vilje har
uendelig mange aspekter; men tre af dem er af speciel interesse
for os som moralske væsener. Hvad vi her fremlægger, er
udelukkende baseret på Koranen, der indeholder bemærkelsesværdige
kommentarer om den guddommelige vilje og dens virkemåde i
forskellige sfærer. Vi skal udelukkende fremføre de synspunkter,
som Koranen fremfører med hensyn til, hvorledes den guddommelige
vilje fungerer i sig selv og i relation til den skabte verdens to
hovedbestanddele.
2. Den guddommelige vilje i henhold til Koranen
Først vil vi betragte den guddommelige vilje som ren og skær
vilje. Kan vi sige andet om den, end at den må være radikalt
forskellig fra den vilje, vi kan opleve i os selv? Svaret er, at
inden for visse grænser kan vi karakterisere den med hjælp fra
Koranen. Det første, vi bemærker ved den guddommelige vilje, er,
at den er absolut fri og ikke underlagt nogen som helst binding
uden for sig selv. Den er vedholdende og spontant aktiv og ikke
afhængig af sine omgivelser – hverken for at blive stimuleret
eller for at få mulighed for at virke. Den er selvopretholdende og
selvtilstrækkelig. Den agerer ikke på grundlag af et eksisterende
materiale, som den blot former, afpasser og bearbejder på ny. Den
er grundlæggende kreativ. Den er de skabende kræfters kilde. Som
en kilde sprudler den konstant af kreativ energi. Hvert eneste
øjeblik udspringer nye former på Hans befaling:
Når Han ønsker en ting, siger Han blot: "Bliv!" Og den er!
(36:82)
Allah følger Sin plan. (14:27)
Allah gør, hvad Han har i sinde. (22:14)
Guds vilje er også fri i den betydning, at den står over Loven
– den er en lov i sig selv. Den kan ikke dømmes ud fra ydre
kriterier. Loven udspringer af Guds vilje og regulerer skabelsen,
men lader den uberørt. Så man kan ikke med rette spørge "hvorfor?"
med hensyn til den guddommelige vilje. Den skal ikke stå til
regnskab for nogen eller noget uden for sig selv:
Allah kan ikke udspørges om Sine handlinger; men alt i
universet vil blive udspurgt om deres. (21:23)
Den rene viljes sfære er den absolutte friheds sfære. At
underlægge den loven er at berøve Skaberen Sin frihed til at skabe
og Sin almagt og reducere Ham til samme status som et skabt væsen.
Guds kreative aktivitet består i selvudfoldelse. Uden ophør skaber
og opretholder Guds vilje, ud af Sit ubegrænsede selv, myriader af
former, der til en vis grad afspejler den trang til
selvudfoldelse, der karakteriserer deres kilde, Guds vilje. At
betragte skabelsen som en selvudfoldelses-handling, rejser mange
spørgsmål, som også optog tidligere filosoffer, så som: Hvad var
Guds hensigt med skabelsen? Hvad ansporede Ham til at skabe? osv.
Det er et selvs natur at udtrykke sig, og da Gud er det absolutte
Selv, bliver hver eneste form for selvudfoldelse på samme tid en
skabelseshandling. Begrundelsen for og berettigelsen af
selvudfoldelse må søges inden for bemeldte væsen – ikke uden for
det. Det er forkert at se på den guddommelige vilje som en
upersonlig kraft. Vilje kan kun eksistere som et selvs aspekt. Den
guddommelige vilje er virkelig Gud, der åbenbarer Sine egne
ubegrænsede rigdomme.
Efter skabelsen trækker den guddommelige vilje sig ikke tilbage
og lader verden sejle sin egen sø. Nogle præster fremsatte dette
synspunkt i det attende århundrede. Det bunder imidlertid i en
misforståelse af forholdet mellem Gud og verden. Dette forhold
ligner ikke på nogen måde forholdet mellem den, der fremstiller et
produkt og selve produktet. For det første er den guddommelige
vilje ikke periodisk, men konstant. For det andet skaber den
guddommelige vilje ikke blot verden, men fortsætter med at
opretholde og pleje den. Dette er ikke usammenhængende
aktiviteter, men forskellige aspekter af samme sammensatte hele.
Således kan den guddommelige vilje være organisk og vitalt
relateret til verden, der i ordets egentligste forstand eksisterer
og lever i Gud, alt levendes ophav. Verden og alt i den er i
direkte og tæt forbindelse med den guddommelige vilje i hvert
eneste øjeblik af deres eksistens. Verden indeholder to kategorier
af væsener – de upersonlige, livløse ting og de bevidste og
selvbestemmende selv. Den guddommelige vilje forholder sig til
disse to kategorier på forskellige måder, idet de hver især har
behov for forskellige former for støtte. Koranen beskriver disse
forhold i tydelige vendinger. Muhammad Iqbal giver i The
Reconstruction of Religious Thought in Islam en klar
fremstilling af Koranens skelnen mellem khalq og amr.
Følgende citat belyser dette punkt:
"For at forstå betydningen af ordet amr må vi huske på,
hvorledes Koranen skelner mellem amr og khalq.
Pringle-Pattison beklager, at det engelske sprog kun indeholder
ét ord – 'skabelse' – for at udtrykke forholdet mellem Gud og
universets udstrækning på den ene side og forholdet mellem Gud
og det menneskelige selv på den anden side. Det arabiske sprog
er imidlertid mere heldigt på dette område. Det har to ord –
khalq og amr – til at udtrykke de to måder, hvorpå
Guds skaberaktivitet åbenbarer sig for os. Khalq er
skabelse, og amr er vejledning." (p. 103)
Lad os se lidt nøjere på disse relationer:
- Den guddommelige vilje og den enestående verden.
Naturen er absolut og ubetinget afhængig af den guddommelige
vilje. Alt i naturen er forudbestemt. Hvert eneste fysiske
objekt er blevet skabt med visse egenskaber, der betinger dets
bevægelser og dets forhold til andre objekter. Derudover holdes
alle fysiske objekter i et fast greb af ubønhørlige naturlove.
Disse love udspringer af den guddommelige vilje og er grundlaget
for de uforanderlige love, der styrer naturen. Det er en
velordnet verden, idet den guddommelige vilje manifesterer sig i
den som en kontrollerende og regulerende kraft. Intet kan
overskride de grænser, som naturlovene sætter. Enhver tings
adfærd er nøje fastlagt af lovene. Det er umuligt at trodse dem.
Disse love er forudbestemt og uforanderlige. Det er en verden,
hvori 'fri vilje' ikke har nogen mening. Det er en verden, der
regeres af et ubetinget 'must'. Alle ting opfører sig i
overensstemmelse med deres naturlige egenskaber og i lydighed
mod de love, der styrer dem. Overladt til sig selv, vil vand
flyde nedad, og varm luft stige opad. Planeter vil bevæge sig i
deres foreskrevne baner, og skyer må søge mindre tætte
atmosfæriske regioner. Lovens herredømme udstrækker sig selv til
tilsyneladende tilfældige katastrofale hændelser så som
tordenkiler og jordskælv. I flere passager i Koranen henledes
vor opmærksomhed på naturens love og orden, og vi opfordres til
at reflektere over naturfænomenernes regelmæssighed. Denne
regelmæssighed afspejler den guddommelige vilje, der er fri for
ethvert spor af intern konflikt og dissonans:
Alt, hvad der er i himlene og på jorden, alle levende
væsener og malā'ika, bøjer sig for Allah (og Hans Lov).
(16:49)
Med Koranens ord er der derfor intet objekt i himlene og på
jorden, der ikke er underlagt Guds vilje og den lov, Han har
foreskrevet for det.
Mennesket kan ved hjælp af sin fornuft opdage naturlovene, og
kan med denne viden kontrollere naturens kræfter og udnytte dem.
En velordnet verden er en passende platform for et rationelt
væsen som mennesket til at spille sin rolle og nå sine mål.
Mennesket kan kun leve hensigtsmæssigt og fuldkommengøre sit
selv i en verden, det kan forstå og kontrollere. Følgende vers
viser os, at verden er et passende sted for et frit, rationelt
væsen:
Og Han lader jer drage nytte af nat og dag, af sol og måne;
og stjernerne står på Hans befaling til jeres tjeneste. I
dette er der visselig tegn for de eftertænksomme! (16:12)
Erobring af naturen er derfor ikke en ønskedrøm, men et
opnåeligt mål for mennesket. Det kan forstå verden, fordi dens
orden er tydelig, og det derfor kan bringe den under sin
kontrol. De store slag, som videnskaben har udkæmpet i det
tyvende århundrede, vidner om, at verden er tilgængelig for den
menneskelige fornuft. Da mennesket uafladeligt udforsker verden
og undersøger dens beskaffenhed, vil det kaste lys over hidtil
skjulte aspekter af de love, der bestemmer dens virke. Ingen del
af naturen har vist sig utilgængelig for fornuften. Nylige
videnskabelige landvindinger har forøget og udvidet menneskets
kontrol over naturen. Indgangen til det ydre rum, udforskning af
stratosfæren og opdagelsen af atomspaltning er strålende
bedrifter, som mennesket med rette kan være stolt af. Det skal i
denne forbindelse bemærkes, at de allermindste partikler såvel
som himmellegemer af forbløffende størrelse i samme grad er
underlagt faste love. Og at mennesket ved at opdage disse love
kan forudsige deres adfærd med forbløffende akkuratesse. Moderne
fysikere, så som Niels Bohr, formoder, at et atoms kerne er
indeterminismens citadel. Elektronernes adfærd, når de springer
fra et kredsløb til et andet, er stadig uforudsigelig og synes
ikke at være underlagt nogen lov. Ikke desto mindre ville det
være for hasarderet at betragte dette som en grundfæstet
kendsgerning. Med atomfysikkens fremskridt og udviklingen af
mere sofistikerede instrumenter, vil man kunne opdage de love,
som elektronerne er underlagt, og indeterminismen vil blive
fordrevet fra sin sidste bastion. Under alle omstændigheder har
mennesket i det praktiske liv at gøre med molære objekter, og
ingen tvivler på, at de er underlagt uforanderlige naturlove.
Når fysikere bliver i stand til at fastslå, at determinisme
ligger i et atoms kerne, vil dette synspunkts betydning for
mennesket blive overvejet med alt, hvad det indebærer. I
øjeblikket kan vi blot have en formodning om, at selv hvis det
viser sig, at frihed ligger til grund for universet, går den ind
i en længere latent periode, når materien dannes, for så igen at
blomstre op sammen med menneskets opdukken.
- Den guddommelige vilje og mennesket. Hvorledes
optræder den guddommelige vilje i menneskets sfære? For at
besvare dette spørgsmål, må vi huske på menneskets duale natur.
Ved at besidde en krop er mennesket en del af den fysiske
verden. Og som sådan er det underlagt naturlovene som et hvilket
som helst andet objekt. Fødsel og død er naturlige hændelser, og
vækst og forfald er naturlige processer, der styres af
naturlovene. Mennesket besidder dog også et selv, og frihed er
dette selvs livsnerve. Frihed til at vælge er en del af selvet.
Det har frihed til at vælge et hvilket som helst alternativ. Den
guddommelige vilje har givet mennesket et vist mål frihed, der
er tilstrækkeligt for dets behov som et rationelt, ansvarligt
væsen. Denne frihed har selvsagt sine begrænsninger. Således må
det være for et begrænset væsen; men i og med, at dets
handlinger ikke bestemmes udefra, og ej heller med en del af
selvet, men med det fulde selv (der i bund og grund er
rationelt), handler og udtrykker mennesket sig frit. Det er
denne frihed, mennesket har ret til at kræve, og som den
guddommelige vilje har givet det. Dette er menneskets mest
dyrebare ejendom. Mennesket kan kun nå de højeste mål i sådanne
sociale og politiske omgivelser, der ikke lægger bånd på den
frihed, det har krav på. Menneskeheden har stadig ikke haft held
til at leve op til dette krav. Det er utrolig svært – nogle vil
måske mene næsten umuligt – at opretholde en balance mellem
individets frihed og den sociale stabilitet. I århundreder har
mennesket forsøgt at udtænke et socialt system, der kan forene
de to. Der er blevet eksperimenteret med forskellige former for
regering og social organisering. Man søger stadig; men det er
muligt at se omridsene af et stabilt og progressivt samfund
bestående af virkelig frie medlemmer. Det er også muligt at se
den guddommelige vejlednings vejledende og beskyttende hånd op
igennem tiderne på dette område.
I den fysiske verden manifesterer den guddommelige vilje sig
som en indskrænkende og kontrollerende kraft. Det koranske
begreb 'khalq' refererer til dette aspekt i viljen. I
verden bestående af autonome selv viser den guddommelige vilje
sig i form af vejledning. Den lader mennesket frit bestemme,
hvad der er bedst for det, men lader det ikke famle i mørke med
lige så stor risiko for at følge den rigtige som den forkerte
vej. Mennesket får en melding om, hvilken retning, det bør
bevæge sig i; men det står det frit for at følge eller forkaste
vejledningen, alt efter ønske. Koranen tydeliggør dette:
Sig: "Dette er sandheden fra Allah!" Lad den, der vil, tro
– og lad den, der vil, afvise at tro. (18:29)
Selv om mennesket er frit, er det dog underlagt Loven om
Gengæld. Enhver handling falder tilbage på gerningsmanden. Gode
handlinger får konsekvenser, der gavner mennesket, beriger og
styrker dets selv. Slette handlinger vil uvægerligt svække og
nedværdige det. Gode handlinger accelererer menneskets udvikling
hen imod selvopfyldelsens mål, hvorimod slette handlinger
trækker mennesket ned på et lavere trin. Mennesket har altså
frihed til at handle forkert, men kan ikke undslippe straffen
for sine misgerninger. Hvis et mennesket træffer et forkert
valg, må det tage konsekvensen deraf. Loven er – ligesom alle
andre af Guds Love – ubøjelig, og mennesket kan ikke undslippe
konsekvensen af sine egne handlinger. Som Koranen siger:
Rabb'ens greb er visselig stærkt. (85:12)
Hvert eneste øjeblik af sit liv står mennesket over for en
række muligheder, som hver og en er 'taqdīr' i den
koranske terminologi. Menneskets frihed er begrænset til at
omfatte det antal muligheder, der står åbent for det. Mennesket
har frihed til at vælge den ene eller den anden af dem, men kan
ikke gå uden for rækken. Mennesket kan ikke på egen hånd udvide
sine muligheder. Det nyder frihed inden for den foreskrevne
radius, men ikke uden for den. Derved forsvinder den
tilsyneladende modsætning mellem den frihed, mennesket har, og
den skæbne, det antages at være underlagt. Skæbne skal ikke
forstås i den betydning, at hver eneste af et menneskes
handlinger er forudbestemt og forordnet. Koranen understøtter
ikke det synspunkt, at hvad mennesket end bliver – helgen eller
skurk – afhænger det ikke af dets egen frie valg, men en udefra
forordnet ubønhørlig skæbne. I Koranens univers er skæbne ikke
synonym med uafvendelighed (eller fatalisme, som det ofte
kaldes); den beskriver blot rækkevidden af menneskets evner. Den
indikerer, i hvilken retning mennesket må gå. Hvor langt det kan
gå, bestemmes af dets skæbne. Hvor langt det vil gå, bestemmer
mennesket selv. Gud dikterer ikke for mennesket, hvilke mål det
burde have; Han rækker det blot en hjælpende hånd i dets
bestræbelser på at nå det mål, det har sat sig. Muhammad Iqbal
har i udtrykt dette forhold i et digt af umådelig skønhed:
"Hemmeligheden ved selvets skæbne åbenbares i disse ord:
Hvis du forandrer dig, vil det forandre sit forhold til dig.
Hvis du føler dig som støv, overgiver det dig til vinden.
Ønsker du at blive en sten? Da smider det dig imod glas.
Er du en dugdråbe? Da er du bestemt til at falde nedad.
Bliver du et ocean? Uforanderlighed er din skæbne."
- Javid Nama (Beskrivelse af Evigheden)
Vi ser, at den guddommelige vilje er som en vejledende kraft i
det frie selvs sfære. Koranen betegner denne funktion som amr.
Hvis vi spørger, i hvilken form vejledningen er tilgængelig for
os, svarer Koranen, at det sker gennem åbenbaring:
Dette er Allahs amr, som Han har åbenbaret for jer. (65:5)
Den fysiske verden er underlagt ufleksible love, der afspejler
den guddommelige vilje i form af khalq; amr er
kilden til morallovene, der kun har mening og kun er obligatoriske
for et frit selv. Ved at handle i overensstemmelse med amr,
skaber mennesket værdier og tilegner sig dem. Når mennesket dør,
mister det ikke de værdier, det har oparbejdet i sit jordiske liv.
De tages med og forbliver en integreret del af selvet, der
tilpasser dem til den nye eksistens på et andet plan. Værdier er
uforgængelige. Gud vejleder og beskytter ikke kun værdierne, men
forstærker dem til gavn for det selv, der ved egen anstrengelse
har tilegnet sig dem.
3. Koranens gudsopfattelse
Det er således klart, at Gud, som Han beskrives i Koranen, er
meget forskellig fra en vilkårlig hersker eller en egenrådig
despot. Gud er naturligvis almægtig, og Hans vilje er som en
skabende kraft ikke underlagt eller stækket af udefra kommende
love eller magter. Hans vilje er ikke en blind kraft,
skrækindjagende og uimodståelig, der fejer hen over universet og
ødelægger alt på sin stormfulde færd. Det er et alvidende, alvist,
barmhjertigt og kærligt væsens vilje. Som sådan er den nært
forbundet med visdom og godhed, medlidenhed og gavmildhed. Kort
sagt, så eksisterer og opererer den guddommelige vilje ikke
isoleret. Den er et aspekt af den guddommelige personlighed. Det
kan måske synes formasteligt at anvende udtrykket 'personlighed'
om Gud; men der findes intet ord, der egner sig bedre for den
unikke enhed midt iblandt den uendelige mangfoldighed, som Gud er.
Enheden er transcendent og uforståelig for vor begrænsede
fatteevne; men følelser og fornuft gør nogle få af dens uendelige
aspekter tilgængelig for os.
Sammenfattende kan vi sige, at der er tre distinkte sfærer, i
hvilke Guds vilje arbejder på forskellig vis. På amr's
område er den ikke underlagt nogen som helst lov – den er en lov i
sig selv. I universet, som Han har skabt, tager Hans vilje form af
uforanderlige love, som alle fysiske objekter er underlagt. Disse
love – naturlovene – kaldes kalimāt ullah i Koranens
terminologi og er, som allerede nævnt, uforanderlige. "Allahs
kalimāt er uforanderlige" (10:64). Det er disse loves
uforanderlighed, der er hele videnskabens fæstning, og hvorpå
videnskabens forudsigelser om den fysiske verden bygger. For så
vidt angår mennesket – et væsen med egen fri vilje – er der også
love, der styrer selvets udvikling; men mennesket har frihed til
enten at adlyde eller modarbejde dem. På dette område opererer
menneskets vilje. Initiativet ligger hos mennesket, og med et
citat fra Muhammad Iqbals The Reconstruction of Religious
Thought in Islam: "Gud selv kan ikke føle, dømme eller vælge
for mig, når flere muligheder står åbne for mig. Han har begrænset
Sin egen frie vilje ved at skabe et begrænset selv, der er i stand
til at tage egne initiativer" (pp. 100 & 108). Der er således ikke
rum for fatalisme i islam.
Mennesket har frihed til selv at vælge den kurs, det ønsker at
følge. Har det truffet sit valg, er det slut med friheden.
Resultatet og konsekvenserne er forbundet med den kurs, det har
valgt. Mennesket har hverken frihed eller magt til at ændre på
konsekvensen af det trufne valg. Hver eneste handling fører til et
bestemt resultat i henhold til Guds uforanderlige Lov. Dette er
Loven om Gengæld, der virker ubønhørligt i hele universet,
inklusive menneskets verden. I sidstnævnte tilfælde viser
resultatet sig enten i dette liv eller i det kommende.
Endelig: Verden er skabt af Gud, der er både almægtig og alvis.
Verden er derfor velordnet og harmonisk, formålsbestemt og
velsignet. Den er hjemsted for værdier. Den er modtagelig for
fornuft. Den giver mennesket muligheder for fremskridt og
udvikling. I en sådan verden kan mennesket opnå viden og lykke.
Det kan forme sin skæbne ved at gøre fuldt brug af sine
intellektuelle evner og søge vejledning i åbenbaringen. Det ville
være en katastrofal fejl at mene, at der kan være nogen som helst
konflikt mellem fornuft og åbenbaring – de supplerer hinanden.
Overdreven læggen vægt på den ene af dem vil føre mennesket på
vildspor. Der har ofte hersket konflikt mellem videnskaben og
golde, ødelæggende teologiske dogmer; men der kan aldrig herske
konflikt mellem videnskaben og dīn. Ouspensky har i
Tertium Organum til dette bemærket:
"En religion, der står i modsætning til videnskaben, og en
videnskab, der står i modsætning til religionen, er begge lige
falske." (p. 257)1
Mennesket har brug for både videnskab og dīn, hvis det
ønsker at indgå i et meningsfuldt forhold med Gud og verden.
|
|
|
|
|
|
1. Religion strider altid imod videnskaben og vice versa.
Dīn strider derimod ikke imod
videnskaben, og videnskaben strider ikke imod den. |
|
|
|
|
|